CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Klik Sini Utk 4sen

Saturday, February 12, 2011

:: Rasulullah SAW Bersembunyi Di Gua Thur ::

RASULULLAH SAW BERSEMBUNYI DI GUA THUR


Rasulullah SAW bersembunyi di Gua Thur bersama Abu Bakar As-Siddiq..

Lima orang yang tahu Baginda dan Abu BAkar As-Siddiq bersembunyi:

  1. Abdullah bin Abu Bakar As-Siddiq
  2. Amir bin Fuhairah
  3. Abdullah bin Uraiqit
  4. Asma’ binti Abu Bakar As-Siddiq
  5. Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq


Jabar Thur.. Tempat dimana terletanya Gua Thur..


Nabi Muhammad dan Abu Bakar As-Siddiq bersembunyi di Gua Thur dalam usaha dakwah dari kaum kafir Quraisy yang sangat kejam dan ligat menentang usaha dakwah Islamiah. Lima orang sahaja yang tahu tempat persembunyian di Gua Thur:


(i) Abdullah Bin Abu Bakar As-Siddiq

- Sentiasa mendengar berita yang dicakap oleh pembesar Quraisy

- Bawa berita ke Gua Thur pada tengah malam.


(ii) Asma’ binti Abu Bakar As-Siddiq (Zatun Nitakaini)

- Bawa makanan kepada Nabi dan ayahnya

- Diberi gelaran wanita yang memiliki2 tali pinggang - belah tali pinggang utk ikat makanan dan di pinggang.


(iii) Amir bin Fuhairah

- bawa kambing-kambing milik Abu Bakar As-Siddiq ke kaki Bukit Thur untuk menghilangkan jejak-jejak kaki Nabi dan Abu BAkar As-Siddiq.

- Pagi beliau mengembala kambing, petang beliau memerah susu kambing, dan malamnya, beliau menghantar susu kambing ke Gua Thur.


(iv) Abdullah bin Uraiqit

-bawa 2 ekor unta untuk Abu Bakar As-Siddiq pada malam ke-3 persembunyian.


(v) Aisyah binti Abu Bakar As-Siddiq

-pengetahuan


Jabar Thur.. Disini lah terletaknya Gua Thur.. Tempat persembunyian Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar As-Siddiq selama 3 malam daripada ancaman Musyrikin Quraisy sebelum Baginda dan Saidina Abu Bakar meneruskan penghijrahan ke Madinah.


P/S:

Liya ringkaskan sirah ini seperti catatan Liya. Kawan-kawan boleh mengetahui kisah panjangnya dan lebih terperinci dari Kitab Sirah yer.. Sangat seronok dan terharu dengan kebijaksanaan dan ketabahan Nabi menyampaikan utusan dakwah..


Hehhe.. before tu,kawan2 sila klik dulukat bawah ni yer..


U klik Liya, Liya klik U,

Lieeya~

No comments: