CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Klik Sini Utk 4sen

Thursday, January 20, 2011

:: Jog for health!! ::



Jog is back!! Hehe.. sangat sooooka aktiviti ini.. Since last year, boleh dikatakan hampir setiap petang akan buat activity ini (long slow distance-LSD). Tapi dulu selalu saja ajak Ira berjogging sekitar homestay Batu Laut. Now Ira stay kat hostel, so I am alone! Then semalam ada kesempatan untuk jog. Tanpa fikir panjang, sarung kasut then terus lenggang ke padang sekolah… (hehhe nasib la orang stay dekat dengan school.. ngeh2). Kenapa nekad sangat ni?? ( saya menyahut seruan my beloved fiance -beria sangatnya beliau menyuruh bersukan ). Furthermore, berlari or berjogging adalah salah satu aktiviti yang baik untuk kesihatan jantung (sistem kardiovakular) selain swimming..



Boleh ke terus berlari 10 round padang?? Uppppss, let me explain the rules and regulations ( gituuuuu!! )


  • Warm up

- sekadar berlari anak ( 1 round padang , sudah ok! ).

- Tujuan : 1)menaikkan kadar nadi rehat kepada kadar nadi latihan. 2) meningkatkan anxiety. 3 ) Mengelakkan kecederaan muscle semasa beraktiviti.



  • Muscle streching

- Regangan seluruh anggota badan. Dalam kiraan 5-8 seconds ( waktu paling minimum untuk muscle stretch)- maka beliau-beliau (muscle) ini sudah siap siaga untuk beraktiviti.


  • Berlari mengikut kemampuan

- Berjogging mengikut keselesaan. Untuk anda yang baru ingin bermula, lakukan pada intensity (jumlah) yang sederhana, then go for medium and high intensity.

- Breathing sangat penting semasa berlari/ jogging. (Inhale –hidung, exhale-mulut) atau sebaliknya, but don’t use both at the same time.


  • Skipping / push up/ sit up

- Added activity if you wanna make them more variety. Reminder: do breathe properly semasa melakukan aktivti-aktiviti ini untuk mengelakkan muscle injury. Good luck!


  • Cooling down

- Regangan keseluruhan badan secara sederhana.

- Tujuan : kembalikan lactic acid ke seluruh badan/ mengelakkan lactic asid berkumpul di sesetengah muscle sahaja.

- Memberi kepuasan maksimun sebagai menghargai diri anda sudah berjaya beriadhah. Yay!!!!


Mari kita berjogging!!! Sukan yang paling murah + paling sempoi.. Hanya perlukan kasut sukan sahaja. Trek jogging ada di mana-mana. Taman permainan, tasik, jalan sekitar perumahan, jalan kampung, pesisir pantai dan banyak-banyak lagi.. Let’s start, you will miss the fun!!



p/s :

teringat semasa di UTM Skudai dulu, sangat soooka berjogging di trek balai cerap.. dengan budak-budak palapes, termasuk my beloved fiance.. hehhe.. time merentas desa anjuran palapes pun, mesti sekurang-kurangnya dapat top 3.. wahh!!! acara untuk sukan antara kolej pula, mestilah 3000m or 5000m.. hhehe.. rindunya pada kenangan itu... tidak sabar rasanya untuk berjogging bersama fiance di tasik ampang besok.. nannana..

No comments: